انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
پنجمین جشنواره بین المللی خلیج فارس، روز پنجشنبه با رونمایی از فرش، هشت کتاب و سمفونی خلیج فارس در تالار آوینی بندرعباس پایان یافت.
پنجمین جشنواره بین المللی خلیج فارس، روز پنجشنبه با رونمایی از فرش، هشت کتاب و سمفونی خلیج فارس در تالار آوینی بندرعباس پایان یافت.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان در مراسم رونمایی از این آثار با حضور حجت الاسلام ابوترابی نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، استاندار و جمعی شخصیت های برجسته علمی فرهنگی، گفت: فرش خلیج فارس اثر استاد 'احد خرسند آگاهی' از استان آذربایجان شرقی و شهرستان تبریز است .

علیرضا درویش نژاد ادامه داد که این فرش یک اثر فاخر هنری و برگرفته از نقش های قدیمی سیاحان اروپایی است که در آن به صورت خاص به خلیج فارس پرداخته و تمام مناطق و مشخصات آن با دقت ترسیم شده است.

وی افزود: این فرش با بیش از 60 هزار گره در سبک تبریز بافته شده است و در این اثر به وضوح اشاره شده که خلیج فارس و حتی بخشی از حاشیه جنوبی آن متعلق به مملکت پارس می باشد.

وی بیان داشت: همچنین در پنجمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس از هشت کتاب در این زمینه رونمایی شد که این کتاب ها شامل رقابت و درگیری های او، جزایر ایرانی خلیج فارس، ایالات متحده آمریکا و خلیج فارس، از مروارید تا نفت در تاریخ خلیج فارس، تاریخ خلیج فارس از قدیمی ترین دوران تاکنون، لارنس جی پاتر، بنادر تاریخی خلیج فارس و خلیج فارس- شعر کودک هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان یادآورشد: در این مراسم از سمفونی خلیج فارس اثر استاد شهرداد روحانی نیز رونمایی شد.

درویش نژاد گفت: شهرداد روحانی یکی از بزرگترین اساتید و رهبران ارکستر در جهان است که در سال 90 با حضور درهرمزگان و جشنواره بین المللی خلیج فارس از نگارش این سمفونی خبر داد و تفاهمنامه آن نیز تنظیم و امضاء شد .

وی اضافه کرد: این اثر برگرفته از موسیقی ، آداب ، سنن ، تاریخ ، جغرافیا ، طبیعت ، گویش خلیج فارس و به ویژه هرمزگان است که هزینه های این سمفونی با حمایت های بانکی به پایان رسیده است.

سخنرانی ، افتتاح نمایشگاه پوستر، کارگاه عروسک سازی محلی ، سرود، اجرای قطعه خلیج فارس، معرفی قنبر راستگو به عنوان چهره موسیقی و منصور نعیمی چهره فرهنگی ، رونمایی از فرش خلیج فارس، هشت کتاب و سمفونی خلیج فارس و همچنین تقدیر از حافظان و مرزبانان خلیج فارس و اصحاب رسانه ازمهم ترین برنامه های همایش یک روزه خلیج فارس در هرمزگان است.

دکتر پیروز مجتهد زاده ، پروفسور عبدالمجید ارفعی، دکتر شهداد روحانی و نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی و استاندار از جمله میهمانان جشنواره بین المللی فرهنی هنری خلیج فارس درباره اهمیت خلیج فارس سخنرانی کردند.

پنجمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس طی روزهای هفتم تا 10 اردیبهشت ماه در بندرعباس، جزیره هرمز و دیگر شهرستان های هرمزگان برگزار شد.

در تقویم رسمی کشورمان دهم اردیبهشت ماه به نام روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: