انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
انجام توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 5+1 در میان هنرمندان نیز با واکشن‌های مثبتی همراه شد.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایلنا آیدا کیخایی (بازیگر تئاتر) در صفحه اینستاگرام خود بعد از انجام توافق هسته‌ای نوشت: سلام محمود، مطمئنم امشب یکی از بدترین شب‌های زندگی‌ات خواهد شد. دولت جدید ایران توانست با جامعه جهانی آشتی کند و می‌دانم وقتی ظریف بیانیه مشترک را می‌خواند پای تلویزیون ناخن‌هایت را از حرص چسباندن "کاغذپاره‌ها" می‌جوی. می‌دانم صدای بوق ماشین‌ها و شادی مردم دردکشیده در سرت دنگ دنگ می‌زند و تا خود صبح خواب نداری. تو و اطرافیانت جنگی را با دنیا آغاز کردی و خواستی "مدیریت جهانی" کنی اما امشب تمام نقشه‌هایت  بر باد می‌رود. می‌دانم وقتی استقبال فرودگاهی مردم از جواد ظریف را ببینی یاد "سعید جلیلی" افتادی.

 محمود، این شادی و سرور مردم پیام مهمی را برای تو دارد: «با تفکرات ... هشت سال از عمر یک ملت را به خاک سیاه نشاندی و با لج‌بازی‌هایت فقر و انزوا و افسردگی را گستراندی؛ اما دیگر تمام شده‌ای. دل به نظرسنجی‌های جعلی خوش کرده بودی و مشغول تدارک دیدن برای بازگشت به صحنه سیاسی کشور بودی و اما امشب پیر و جوان، مرد و زن از هر قومیتی به خیابان‌ها آمده و نشانت می‌دهند که دیگر هرگز به دنبال تکرار اشتباه نیستند.»

شبنم مقدمی‌(هنرمند تئاتر و سینما) با انتشار عکسی از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه اینستاگرام خود به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی واکنش نشان داد و نوشت: «زنده‌باد صلح و آرامش...زنده باد ایران... روزهای بهتری منتظر ماست به امید خدا.»

باران کوثری (بازیگر) نیز یکی دیگر از هنرمندانی بود که به حصول توافق هسته‌ای ایران واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مردم عزیزم؛ براى تک تک‌تان رفاه و آرامش و براى وطنم صلح و سربلندى آرزومندم.»

احسان کرمی یکی دیگر از هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی نیز با انتشار عکسی از محمدجواد ظریف که در بالکن معروف هتل کوبورگ (محل مذاکرات) متنی در دست دارد؛ آورده است: «ادب مرد به ز دولت اوست؛ تحریر شد»

رضا مولایی نیز مانند بسیاری دیگر از هنرمندان عکسی از وزیر امور خارجه را در صفحه خود منتشر کرده و نوشته است: «خدا قوت ....به امید یه هوای تازه‌تر»

شکرخدا گودرزی(نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر) هنرمندی‌ست که درباره اتفاق صورت پذیرفته از گروه مذاکره‌کننده قدردانی کرده است. این هنرمند در صفحه فیسبوک خود آورده است: «پس از 12 سال بالاخره مردی از جنس وزارت، یعنی نهاد عقلانیت ایرانیان توانست گره کور آزمون چانه‌زنی سیاسی هسته‌ای را با اعاده حیثیت ملی، حق‌طلبی و گفت‌وگوی مبتنی بر احترام به فرجام رساند. مرد لبخند و مدارا، مرد روزهای سخت. هیچکس در هیچ کجای جهان نمی‌تواند تو و تیم همراهت را؛ تو فرزند صبور و عاقل ایران زمین را دست‌کم بگیرد.»

نوید محمودی(کارگردان فیلم‌هایی همچون چند متر مکعب عشق) با  انتشار عکسی در اینستاگرام نوشت: «فقط، در کنار هم می‌شود، نبایدها را باید کرد، خجسته باد این پیروزی.»

 حدیث فولادوند نیز در متن کوتاهی خطاب به ظریف نوشت: «نتیجه مهم است اما تلاش تو برای ایران مهمتر است که تاریخ به احترامت می‌ایستد.»

نادر سلیمانی نوشته است: «سربلند باشی ایران امیدوارم که ایرانی و ایرانی همیشه در اوج باشد.»

لادن طباطبایی نیز نوشت: «بیست و چهارم خرداد. نود و سه.... فرودگاه وین .... دیر شده بود، آخه گشنه‌ام بود، رفته بودم ساندویچی نزدیک گیت یه چیزی بخورم خب! خلاصه، داشتم می‌دویدم توی خرطومی کذایی که جا نمونم، یکهو یه عده رو دیدم وایستادن، معلوم بود دم خروجی فرست کلس هستند. من به مثلا دویدنم ادامه دادم که از پشت سر دیدمش بین هیئت همراه! مثل تو کارتون‌ها زدم رو ترمز و با یه خط ترمز فرضی بالاخره وایستادم، چرخیدم، خودش بود، با لبخند همیشگی + ابرویی که با تعجب بالا رفته بود! به سرعت به ژست یه باریگر فرهیخته برگشتم و با آرامش گفتم؛ سلام عرض کردم آقای دکتر، واقعا خسته نباشید ... لبخندی زد و گفت: شما هم خسته نباشید ...اشاره زد به سمت ورودی هواپیما و گفت: بفرمایید جناب سرگرد! آقا آنقدر ذوق کردم! شناخت! هورررااااا! خودمو نباختم به احترام سر پایین آوردم و گفتم: پاینده باشید، به امید پیروزی .... من ...اینطرفی! اشاره به ته راهرو! یه لبخند ملیح هم تحویل بقیه اعضای هیئت و.... این‌بار قدم زنون به سمت ورددی اکونومی ...! آقا همونجا فهمیدم موفق می‌شه ...

آخه آدم آنقدر باهوش! باکلاس! فهمیده!

خلاصه کل پرواز، یه ده متری از هواپیما بالاتر بودم... .از شوخی و خاطره بگذریم .... ایشون و گروه همراه، قدرت دیپلماسی و آرامش و تعامل رو بار دیگه به دنیا نشون دادند....حالا به امید آینده درخشان.»

سعید بیابانکی نوشت: «شکوهمندی زیبای سرو قامت ما به سروهای جهان ایستادگی آموخت.»

بابک برزویه نیز نوشت: «زنده‌باد ایران؛ زنده‌باد ظریف؛ تبریک به همه مردم ایران؛ تاریخ به افتخار شما خواهد ایستاد. خسته نباشید به تمامی تیم مذاکره‌کننده و در راس آنها دکتر ظریف دوست داشتنی. دل مردم را شاد کردید. انشالله همیشه دلتون شاد و در پناه هست بزرگ باشید.»

حمید گودرزی خطاب به جواد ظریف نوشت: «یه جنتلمن واقعی دوست داشتنی بعد از سیزده سال بالاخره تکلیفمون تاحدودی روشن شد. تبریک به همه.»

سپند امیرسلیمانی هم با انتشار عکس حسن روحانی و ظریف نوشته است: «چرخ بر هم زنم ار غیر مرادم گردد/ من نه آنم که زبونی کشم از چرخ فلک.»

ستاره اسکندری نیز نوشت: «ایران .. متبرک باد نام تو ..... سپاس آقاى دکتر ظریف که دیگر بار گفتگو را یادآورى کردید به جهانیان و به ما.. هر چقدر سخت .. اما این کار را کردید تا پرچم ما به غرور برافراشته شود. امید که این تدبیر، پایا بماند و امید در دل مردمان سرزمینم ناامید نگردد هرگز.»

شیلا خداداد نوشت: «امروز همه ما خوشحالیم. زنده‌باد ایران»

علی کریم(کارگردان سینما) هم نوشت: «سپاس از شما که روشنایی، امید و آرامش را به سرزمین من بازمی‌گردانید.»

لاله اسکندری هم نوشت: «تبریک به مردم عزیز کشورم....زنده‌باد دولت تدبیر و امید....و تیم مذاکره‌کننده.»

چکامه چمن‌ماه نیز نوشت: «صلح و دیگر هیچ»

علیرام نورایی (بازیگر سینما) نوشت: «امروز مقاومت و ایستادگى مردم کشورم علیه سالها فشار و زیاده‌خواهى قدرت‌هاى جهان پیروز شد، افتخار می‌کنم به ایرانى بودنم، خوشحالم هم از این پیروزى هم از ناکامى همه تلاش‌هاى رژیم صهیونیسى که امروز را روز سیاه خود دیدند و سرانجام دنیا اسباب‌بازی‌شان را از آنها گرفت... تبریک فراوان به رهبر و رئیس‌جمهور کشورم، درود بر ملت سرافراز ایران زمین، درود بر تیم مذاکره کننده و جناب آقاى دکتر ظریف، خسته نباشید. به امید روزهاى درخشان‌تر آینده.»

الهام پاوه‌نژاد هم نوشت: «در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما/ پاینده باد خاک ایران ما.... 

من یه آدمم با همه‌ی اون توهین‌هایی که نوشتین و پاک کردم.... باشه.. قبول.. اما. یادم نرفته چقدر عزیزان و هموطنانم تو سقوط هواپیماهایی که قطعاتشون کهنه بود و اجازه ورود نداشت؛ کشته شدند.

یادم نرفته چقدر عزیزانم و عزیزان دوستان و بستگان و هموطنانم به دلیل نرسیدن و نبودن داروهای سرطان و سایر بیماری‌ها جلو چشممون از دست رفتن.

یادم نرفته امثال چین چقدر اجناس و دارو و مواد تقلبی به جان مردمم ریخت و از کنارش منفعت برد و مردم من گرفتار شدن.

یادم نرفته چقدر کارخانه‌ها تعطیل شدن و کارگرا بیکار.

یادم نرفته جنگ یعنی چی، همین یک ماه پیش اون همه عزیز و مظلوم دست‌بسته تشییع شد.

یادم نرفته ....

بی‌خیال... من بی‌سواد و ناآگاهم شماها بی‌نظیرین... پس زنده‌باد ایران که همه‌ی ما رو داره.»

 پولاد کیمایی نیز نوشت: «تبریک به ایران زمین ...تبریک به مردم بزرگ که صبور بودند و این همه سال سختی کشیدند .....تحمل کردند و امید به این روز داشتنند. خسته نباشید آقای روحانی. خسته نباشید آقای ظریف. درود به شرفت. چه‌قدر زادروزم شیرینه.»

بزرگمهر حسین‌پور(کاریکاتوریست) نوشت: تقدیم به کسی که هیچ چیز از مذاکره نمی‌دانست... هشت سال رییس‌جمهور ایران بود.

پاورقی: جملاتش خود عین اغراق است... فقط کمی دست در چهره‌اش بردم توافق شد... خوشحالم. دفعه‌ی قبل سال هشتاد و هشت بود که تا صبح پای تلویزیون نشستم و با چشم غمگین و اشکبار صفحه‌ی نقره‌ای رو ترک کردم. حالا خوشحالم که شب زنده‌داری‌ام با پیامی ظریف روشن شد. از اینکه رای دادم و نامیدم نکرد و پشت رای‌هایش ایستاد. جلوی دلواپسان تعظیم نکرد و آنچه مردم می خواستند را سرلوحه‌ی راهش قرار داد. چرخ زندگی مردم را به چرخیدن سانترفیوژها ترجیح داد. امید در قلب‌هایتان همیشه زنده و بیدار. تبریک.»

 سهراب پورناظری (آهنگساز) هم با انتشار شعری نوشت: «ز پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم/ تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم/ تو را ای کهن پیر جاوید برنا/ تو را دوست دارم، اگر دوست دارم/ من افغان همریشه‌مان را که باغی‌ست/ به چنگ بتَر از تتَر دوست دارم/ کهن سغد و خوارزم را با کویرش/ که شان باخت دودهٔ قجر دوست دارم/ عراق و خلیج تو را چون ورازورد/ که دیوار چین راست در، دوست دارم/ هم ارّان و قفقاز دیرینه‌مان را/ چو پوری سرای پدر دوست دارم/ جهان تا جهان است، پیروز باشی/ برومند و بیدار و بهروز باشی»

برچسب ها: فرهنگ و هنر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: