انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۲ تير ۱۳۹۴
شامگاه یکشنبه ۲۱ تیرماه و در ساختمان نگارستان شهر در بوستان گفتگو، هنرمندان رادیو و تلویزیون در کنار مردم، مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد مهران دوستی را در فضایی متفاوت برگزار کردند.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از مهر، مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد مهران دوستی در حال و هوایی متفاوت، در فضایی باز و با حضور علاقه‌مندان به این گوینده فقید صدای جمهوری اسلامی ایران و دوستداران رادیو و هنرمندان رادیویی برگزار شد. در ابتدای این مراسم، تصاویری از زنده‌یاد مهران دوستی و صدای او در برنامه‌های مختلف رادیویی و همچنین تصاویر و فایلی صوتی از حضور زنده‌یاد دوستی در برنامه «خندوانه» رامبد جوان و «ماه عسل» احسان علیخانی پخش شد.

در ادامه الهام صفوی‌زاده و بنفشه رافعی از گویندگان رادیو جوان، اولین مجری‌های مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد دوستی بودند که بعد از بیان نکات و خاطراتی از همکاری با گوینده فقید و صدای ماندگار رادیو جوان، از رامبد جوان دعوت کردند تا پشت میکروفون قرار گیرد.

جوان که در هنگام ورود خود به فضای باز محل برگزاری مراسم با تشویق ویژه حاضران که اکثر آن‌ها خانواده‌ها و علاقه‌مندان به رادیو و هنرمندان رادیویی بودند مواجه شده بود، تا زمان قرار گرفتن پشت میکروفون نیز با تشویق حاضران همراهی شد. جوان به شکل اجرای خود در برنامه «خندوانه» با مردم سلام و احوالپرسی کرد و حاضران نیز به شکل حاضران در برنامه «خندوانه» پاسخ جوان را دادند.

این بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها برنامه «خندوانه» با اجرای او از شبکه تلویزیونی نسیم پخش می‌شود، اظهار کرد: خوب است که در مراسم چهلم دوستی عزیز که از میان ما رفته، شادی وجود دارد چون مهردان دوستی همچنان در بین ما حضور دارد و در کنار ما است و ما به همین خاطر شاد هستیم.

جوان در ادامه یادآور شد: پشت میکروفون نشستن برای من سخت است و ترجیح می‌دهم در اینجا بالا و پایین بپرم. خوشحالم در این جمع من هم حضور دارم زیرا مهران دوستی یکی از بی‌نظیرترین رفقای همه ما بود. من افتخار این را داشتم تا چند بار این رفاقت را از نزدیک با مهران دوستی داشته باشم.

بعد از پایان سخنان رامبد جوان، نیما کرمی مجری برنامه‌های تلویزیونی و گوینده رادیو روی صحنه حاضر شد. با نشستن رامبد جوان در بین مخاطبان تا دقایقی بازار عکس گرفتن با مجری «خندوانه» داغ بود و این روند به گونه‌ای بود که توجه همه حاضران را به خود جلب کرده بود.

کرمی نیز همچون گویندگان پیش از خود به ذکر خاطراتی از زنده‌یاد مهران دوستی و ویژگی‌های این گوینده مطرح رادیویی پرداخت و تأکید کرد: برای من استاد مهران دوستی تمام رادیو و اسطوره گویندگی بود. به نظر من استاد دوستی بهترین گوینده سال‌های اخیر رادیو بود که از بین ما رفت. او می‌گفت که نفس ما به نفس مردم عزیزی که به ما گوش می‌دهند، بند است.

این گوینده و مجری صدا و سیما در ادامه از رضا پورحسین قائم مقام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شود. پورحسین نیز طی سخنانی با بیان اینکه مهران دوستی تکرار شدنی نیست، متذکر شد: او تشخص هنری داشت بر خلاف برخی از ما که تشخص داریم ولی تشخص هنری نداریم. 

وی در ادامه با تأکید بر این نکته که باید قدر یکدیگر را در زمان حیات‌‌‌مان بدانیم، گفت: هنرمندانی چون بهروز رضوی، مریم نشیبا و عذرا وکیلی تکرار شدنی نیستند. 

پورحسین هنرمندی، روانی کلام و پرمحتوا بودن سخنان زنده‌یاد مهران دوستی را از ویژگی‌های خاص این گوینده فقید صدای جمهوری اسلامی ایران دانست.

بعد از سخنان قائم‌مقام صدا و سیما، کلیپی از سخنان مسعود اسکویی، ناصر ممدوح، داود نماینده، علیرضا جاوید‌نیا، بهروز رضوی، امید زندگانی و محمدعلی اینانلو در خصوص زنده‌یاد دوستی پخش شد.

زهره هاشمی یکی دیگر از گویندگان رادیو جوان به عنوان مجری بخش دیگری از مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد مهران دوستی، لحظاتی روی صحنه حضور پیدا کرد و بعد از آن از مریم نشیبا گوینده با سابقه رادیو و برنامه‌های متعددی همچون «شب بخیر کوچولو» برای حضور روی صحنه، دعوت به عمل آورد.

نشیبا که در میان تشویق ایستاده حاضران در مراسم روی صحنه رفت، در حالیکه تحت تأثیر تشویق حاضران قرار گرفته بود، یادآور شد: سال‌ها با مهران دوستی در برنامه «سینما یک» رادیو همکار بودیم و او به من «آبجی مریم» می‌گفت. مهران دوستی اسامی هنرمندان سینمای جهان را با آداب و بیان خاصی ادا می‌کرد ولی من قادر به این کار نبودم. مهران دوستی در قلب ما قرار دارد.

وی سپس به ذکر خاطره‌ای از زنده‌یاد دوستی پرداخت و بعد از آن از شهرام گیل‌آبادی مدیر اسبق رادیو جوان و همچنین حسن خجسته معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی ایران به عنوان مدیرانی تأثیرگذار که برای شکل‌گیری و تداوم رادیو جوان زحمات بسیاری را متقبل شدند، تشکر کرد.

بعد از این سخنان، زهره هاشمی به ذکر خاطره‌ای از مریم نشیبا مبنی بر اینکه در روز بزرگداشت مقام مرد و همچنین سالروز تولد هنرمندان و فعالان مرد رادیو این بانوی گوینده به آن‌ها یک جفت جوراب به عنوان هدیه می‌دهد، پرداخت. در بین ذکر این خاطره، مریم نشیبا به سمت رضا پورحسین قائم‌مقام صدا و سیما رفت و یک جفت جوراب مردانه سفید به او هدیه کرد.

احسان کرمی دیگر گوینده و هنرمند رادیو و تلویزیون بود که روی صحنه حضور پیدا کرد. وی در ابتدای سخنان خود درباره این نکته که چرا در مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد مهران دوستی گویندگان مرد و زن یکدیگر را بدون استفاده از واژه‌های خانم و آقا و تنها به اسم کوچک صدا می‌زنند، توضیح داد: این امر نشان‌دهنده این واقعیت است که ما فعالان رادیو با هم خواهر و برادر و رفیق هستیم و امیدواریم که دوفردای دیگر این رابطه را از ما نگیرند.

وی تأکید کرد: مهران دوستی یک نفر بود که رفت اما با خود هزاران مخاطب رادیویی را هم برد. رادیو بدون مخاطب ارزشی ندارد و امیدوارم به ما در رادیو اجازه دهند که در فضایی آرام برای شما برنامه اجرا کنیم.

این هنرمند رادیو و تلویزیون بعد از پایان سخنان خود از حسین رفیعی دیگر چهره شناخته شده گویندگی و اجرای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی دعوت کرد تا روی صحنه حضور پیدا کند. رفیعی نیز بعد از حضور روی صحنه، یادآور شد: امشب شما معجزه محبت و دوستی را دیدید. مهران دوستی می‌دانست که مخاطبش شعور بالایی دارد به همین خاطر با صداقت با آن‌ها صحبت می‌کرد.

در این بخش از مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌‌یاد مهران دوستی، کرمی و رفیعی از بهروز رضوی گوینده با سابقه رادیو دعوت کردند تا روی صحنه حضور پیدا کند. در ادامه رضوی از زنده‌یاد دوستی به عنوان رفیقی نازنین و همکاری بسیار صمیمی یاد کرد که جای خالی‌اش مدام احساس می‌شود و فقدانش داغ بزرگی است.

وی یادآور شد: از دست دادن همکاری کاردرست، انسان را متأثر می‌کند. مهران دوستی انسانی بود که حضورش در هر جایی درخشان بود. رادیو جوان با مهران دوستی رادیو جوان شد و اگر شهرام گیل‌آبادی و حسن خجسته نبودند رادیو جوان پا نمی‌گرفت. مهران دوستی بهترین گوینده رادیو بود که رادیو نظیرش را به خود ندیده است. هم‌پای انرژی، صمیمیت داشت و هم‌پای صمیمیت، مطالعه و سواد داشت. مهران دوستی با ریاضت، مهران دوستی شد.

رضوی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مهران دوستی ۲ روز قبل از درگذشتش به من گفت که کار استخدام رسمی شدن‌اش قرار است انجام شود، تصریح کرد: بدا به حال مدیران رادیو که مهران دوستی هنوز استخدام رسمی نشده است. مدیران رادیو فکر می‌کنند مفت و مجانی این همه هنرمند را در زیرمجموعه خود به دست آورده‌اند. دعا می‌کنم خداوند به مدیران رادیو همچنان که به شهرام گیل‌آبادی درست مدیریت کردن را عطا کرد، مناسب مدیریت کردن را بدهد.

این گوینده با سابقه صدای جمهوری اسلامی ایران افزود: آنجا که مدیران به‌جایی نظیر گیل‌آبادی و خجسته حضور داشتند، هنرمندان به‌جایی نیز حضور پیدا کردند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به فعالان و دست‌اندرکاران رادیو، متذکر شد: ما چه تاجی بر سر دوستی زدیم؟ قدر مهربانی‌ها و دوستی‌ها را بدانیم.

بعد از سخنان بهروز رضوی، فایل صوتی هم‌نوایی زنده‌یاد دوستی با زنده‌یاد داریوش رفیعی در ترانه «منتظرت بودم» پخش شد و احسان کرمی از حاضران در مراسم خواست تا این ترانه را که ترانه مورد علاقه‌ زنده‌یاد دوستی بود، یکصدا با هم زمزمه کنند.

در ادامه مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد مهران دوستی، فرزاد حسنی روی صحنه حضور پیدا کرد و سپس از هنرمندان و گویندگان حاضر در مراسم به همراه ژیلا صادقی از گویندگان صدای جمهوری اسلامی ایران، با ذکر نام‌شان دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شوند.

ناهید تاج‌نیا، عذرا وکیلی، داود نماینده، علیرضا جاویدنیا، حمید منوچهری، علی معینی، فرهنگ جولایی، حسن خجسته، حمیدرضا خزایی، فاطمه آل‌عباس، راحله امینیان، علیرضا کنگرلو، مریم جلالی، زهرا یساقی، نیما کرمی، آرزو جعفرپور، مژده لواسانی، صبا راد، مجید قناد، بهروز خوش‌فطرت، فریدون محرابی، شهرام گیل‌آبادی و محمود گبرلو از جمله گویندگان، نویسندگان، تهیه‌کنندگان و مدیران پیشین و کنونی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران بودند که روی صحنه حضور پیدا کردند.

داود نماینده در سخنانی کوتاه تأکید کرد: من دوستدار مهران دوستی و عاشق کارش بودم. از زمانی که شهرام گیل‌آبادی را در رادیو جوان به یاد دارم، اتفاقات بسیار خوبی در این شبکه رادیویی رخ داد. 

این گوینده با سابقه رادیو و تلویزیون در ادامه به ذکر خاطرات خود با بهروز رضوی پرداخت و افزود: من از دوره دبیرستان با بهروز رضوی دوست هستم. او در آن زمان در مدرسه کارگردانی تئاتر می‌کرد و من هم برای او بازی می‌کردم و برای اولین بار، بهروز رضوی میکروفون را به دست من داد.

در  بخش پایانی مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد مهران دوستی، با حضور حسن خجسته و شهرام گیل‌آبادی از مادر زنده‌یاد دوستی که در مراسم حضور داشت، قدردانی شد. خجسته در این بخش با اشاره به تفاوت انتخاب مخاطبان برای برنامه‌های مورد نظرشان در تلویزیون و انتخاب‌شان در رسانه رادیو، یادآور شد: در رادیو صدا ملاک بسیار مهمی است و صدای مهران دوستی جزوی از هویت رادیو بود.

وی با بیان اینکه از روز درگذشت زنده‌یاد دوستی تا چهلمین روز درگذشت این گوینده مطرح رادیو، هر روز صبح برای این هنرمند فقید نماز اقامه می‌کند، از مردم خواست تا برای هنرمندان درگذشته چنین کارهایی را انجام دهند.

خجسته در پایان سخنان خود با لحنی طنز از حاضران خواست تا برای فرزاد حسنی نیز طلب مغفرت کنند.

در ادامه هنرمندان حاضر بر صحنه با هم عکسی یادگاری گرفتند. در حین برگزاری مراسم نیز، تصویری از زنده‌یاد مهران دوستی به صورت زنده توسط هنرمندی جوان، نقاشی شد.






برچسب ها: مهران دوستی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • الهام اسماعیلی
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
0
0
سلام.
من هم در مراسم حضور داشتم.مراسم پرباری و دوست داشتنی و صمیمی ای بود....خیلی لذت بردم و لازم میدونم از کارگردان نازنین این مراسم که خیلی زحمت کشیدند و من شاهدش هم بودم ، آقای حامد جوادزاده تشکر کنم ...

روح مهران دوستی قرین رحمت و آرامش...