انتشار: ۱۵:۰۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه قرآن از تغییر محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و برپایی آن در مجموعه باغ کتاب تهران خبر داد.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسنا، علی جنتی اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سال آینده نیز در مجموعه باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب برگزار می‌شود. همچنین شهردار تهران قول داده است با آماده‌سازی 130 هزار متر مربع از مجموعه باغ‌موزه و باغ کتاب، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز در همین مجموعه برگزار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه 13 تیر از بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بازدید کرد و با تاکید بر مناسب و استاندارد بودن فضای نمایشگاهی مجموعه باغ موزه و باغ کتاب تهران برای برپایی نمایشگاه قرآن گفت: نه تنها فضای باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب برای برگزاری نمایشگاه قرآن مناسب است بلکه ما از شهردار تهران قول گرفتیم که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم در این فضا برگزار شود. البته در حال حاضر تنها نزدیک به 50 هزار مترمربع از این مجموعه آماده‌سازی شده است که در اختیار نمایشگاه قرآن قرار گرفته است. بنابراین برای رسیدن به میزان فضای مورد نظر کار زیادی باید صورت بگیرد.

جنتی با اشاره به ضرورت ایجاد سازه‌های جدید برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران افزود: شهردار تهران قول آماده‌سازی 130 هزار متر مربع از باغ کتاب و باغ موزه را به ما داده‌اند. بنابراین سال آینده علاوه بر نمایشگاه قرآن، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز به این مکان منتقل می‌شود.

او در توضیح بیشتر درباره جابه‌جایی محل نمایشگاه قرآن از مصلی به باغ موزه گفت: ما در مصلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب هر سال رقم های میلیاردی پرداخت می کنیم، اما شهرداری تهران بدون هزینه این مکان را در اختیار ما قرار داده و تمام امکانات را برای ما بسیج کرده است. در واقع برای برپایی بهتر نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شخص آقای قالیباف، معاونت اجتماعی فرهنگی، سازمان فرهنگی هنری و دستگاه های اجرایی شهرداری با ما همکاری و تعامل دارند. نکته مهمتر اینکه فضای اینجا فضای فرهنگی تفریحی است که هرگز در مصلی دیده نمی شود. این مسئله مردم را برای بازدید از نمایشگاه قرآن ترغیب می کند.

او همچنین در رابطه با برپایی نمایشگاه‌ها و برنامه‌های موازی با نمایشگاه قرآن گفت: ما از انجام هرگونه فعالیت قرآنی دیگر استقبال می کنیم. امسال شهرداری تهران همایش شمیم وحی را برگزار و حدود 1400 هیات و گروه های مختلف قرآنی را دعوت کرد. برنامه های عطر سیب و مراسم روضه خوانی نیز از دیگر مصادیق است. اینجا نمایشگاه قرآن است و کارکرد متفاوتی دارد، ما نباید جلو این گونه فعالیت ها را بگیریم و همه آنها را یک جا گردهم آوریم. تهران یک شهر بزرگ 8 تا 10 میلیون نفری در شبانه روز است. نباید نمایشگاه یک جا متمرکز شود و باید به هرنهادی که در حوزه قرآنی فعالیت می کند کمک هم بکنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از پیشنهاد راه اندازی دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین المللی قرآن استقبال کرد و گفت: خوب است که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران که متولی این کار در تهران است دبیرخانه تشکیل شود. این مهم به همه مجامع کمک می کند که نمایشگاه را هر سال باشکوه تر از سال های قبل برگزار کنند.

وزیر ارشاد در ادامه توسعه فعالیت های قرآنی را افتخار دولت تدبیر و امید دانست و افزود: دایرکردن معاونت قرآن و عترت، همچنین تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی در وزارت ارشاد از جمله مهمترین اقدامات قرآنی است که تاکنون در وزارتخانه صورت گرفته است. خوشبختانه همه دستگاه‌ها به طور مرتب برای تشکیل کمیسیون‌های قرآنی در شورای توسعه حضور پیدا می‌کنند. امیدواریم بتوانیم بودجه‌ای را که از طرف شورای انقلاب فرهنگی به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافته است در جهت توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی مورد استفاده قرار دهیم.

جنتی سپس بر تحقق فرهنگ دینی و قرآنی در کشور تاکید کرد و افزود: همان طور که مقام معظم رهبری به سبک زندگی ایرانی و اسلامی تاکید دارند همه باید در این مهم تلاش و برای پیشبرد اهداف جامعه حرکت کنیم و جامعه‌ای داشته باشیم که قرآن را سرمشق خود قرار دهد.

وزیر ارشاد همچنین بر ضرورت توجه به محافل قرآنی مردمی تاکید کرد و گفت: همین محافل قرآنی که توسط مردم اداره می شوند باعث پویایی فعالیت های قرآنی در جامعه اند؛ از همین رو ما به عنوان نهاد متولی وظیفه داریم در جهت حل مشکلات این محافل و تشکل ها گام برداریم و آنها را تقویت کنیم و در عین حال در راستای یکپارچه سازی آنها که هم اینک در حال انجام است کار ساماندهی و چارچوب‌ بندی آنها را نیز انجام دهیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: