انتشار: ۱۴:۱۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال بن کتاب رایگان در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد و اعتبار آن صرف زیرساخت‌های مورد نیاز کشور می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال بن کتاب رایگان در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد و اعتبار آن صرف زیرساخت‌های مورد نیاز کشور می‌شود.

به گزارش فارس از شیراز، علی جنتی شب گذشته در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر استان فارس اظهار داشت: بن کتاب در مواردی در اختیار افرادی قرار می‌گرفت که نیازی به آن نداشتند و گاه آن را در بازار می‌فروختند که این مسئله همانند شیوه توزیع یارانه نشریات، نیازمند تجدیدنظر و هزینه‌کرد بهتر اعتبارات است.

وی ادامه داد: در مورد نمایشگاه کتاب البته کمک‌هایی به طلاب و دانشجویان می‌شود تا از اعتباری که وجود دارد استفاده بهینه شود.

تئاتر بیش از سایر عرصه‌های هنری مشکل دارد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: بخشی از مشکلات حوزه فرهنگ مشکلات دیرپا و بر جا مانده از گذشته است که حل آن با عزم همگانی میسر می‌شود.

جنتی افزود: توجه به انجمن‌های فرهنگی، ادبی و هنری یکی از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره است و سعی کرده‌ایم تصدی‌گری‌ها را واگذار و انجمن‌ها را تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: وزارت ارشاد به‌کارگیری انجمن‌ها و حمایت و تقویت آنها کمک می‌کند که خود آنان که بهتر از ما مقوله فرهنگ و هنر را می‌شناسند و باید بتوانند در جهت آموزش نیروهای مستعد و جوان کار کنند.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: در طول 20 ماههی که از عمر دولت می‌گذرد متوجه شدیم در بسیاری از بخش‌های فرهنگی و هنری مشکل داریم اما مشکلات تئاتر بیش از مابقی عرصه‌ها است که اقداماتی را برای کاهش مشکلات این بخش انجام دادیم.

شناسایی سالن‌هایی با قابلیت تبدیل به سالن تئاتر و سینما


این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد: برای تئاتر و سینما دنبال فضاهای جدید هستیم ضمن آن که استفاده از فضاهای موجود با ایجاد تغییراتی و تبدیل آن به سالن تئاتر در دستور کار قرار دارد چنانکه 150 مجتمع فرهنگی و هنری که قابلیت تبدیل به سالن تئاتر دارد در کشور شناسایی شده است.

جنتی تصریح کرد: سالن‌هایی که قابلیت تبدیل به سالن سینما را دارند نیز از همین مقوله است که باید تجهیز و سالن‌های فرسوده، بازسازی شوند چنانکه در تهران تئاتر شهر فعالیت‌هایی در این زمینه دارد و شهرداری نیز به ارشاد کمک می‌کند.

وی متذکر شد: صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر تشکیل شده بود که دارای مشکلات فراوانی از قبیل 35 میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی بود و تلاش کردیم که حداقل خدمات تامین اجتماعی آن به اعضا قطع نشود و در مرحله بعد مطالبات آن را بپردازیم که امسال در بودجه کل کشور این مبلغ پیش‌بینی شد تا به بحث بیمه هنرمندان و روزنامه‌نگاران کمک شود.

به گفته وی، 50 تا 60 هزار نفر در صندوق زیر پوشش بودند که گاه هنرمند، روزنامه‌نگار و نویسنده نبودند و در این زمینه پالایش خوبی صورت گرفت و افراد ثبت‌نام کردند و از معاونت‌های مطبوعاتی و فرهنگی معرفی شدند تا صحت اطلاعات آنان احراز شود.

چاپ 72 هزار عنوان کتاب تا پایان سال گذشته


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: اقبال به چاپ و نشر و ترجمه و تالیف کتاب در سال گذشته خوب بوده و تا پایان سال گذشته 72 هزار عنوان کتاب چاپ شده که 8 هزار عنوان از سال قبل بالاتر بوده و تسهیلاتی که برای اصحاب قلم ایجاد شده قدم مثبتی در راستای حمایت از نویسندگان و اصحاب قلم و ناشران است.

وی یادآور شد: با تلاشی که شد موافقت‌های لازم برای معافیت مالیاتی تمام مشاغل فرهنگی و هنری کسب شده است.

جایگزینی «مجامع» به جای «اقلیت‌های» دینی و مذهبی

جنتی سپس در پاسخ به برخی مطالب عنوان شده از سوی حضار، ابراز داشت: در نظام جمهوری اسلامی تمام شهروندان از هر مذهب با یکدیگر برابر هستند و این امر از افتخارات نظام است.

وی خاطرشان کرد: دفتر مجامع باید در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب شود تا دیگر عبارت «اقلیت» در جایی عنوان نشود که شهروندان کشور ما اقلیت و اکثریت ندارند.

این مقام مسئول در پاسخ به مطالبات فعالان قرآنی بیان کرد: صندوق جداگانه‌ای مانند صندوق هنرمندان و روزنامه‌نگاران برای فعالان قرآنی در نظر گرفته شده که اساسنامه آن در دست تدوین است و همچنین شیوه‌نامه‌ای برای کمک به موسسات قرآنی تصویب و ابلاغ شده است.

جشنواره ملی ادبی شیراز راه‌اندازی می‌شود


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: هر استانی که در یک جهت فرهنگی یا هنری مزیتی دارد در آن زمینه جشنواره‌ای برای آن استان تعریف می‌شود چنانکه جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای اصفهان تعریف و دبیرخانه دائمی آن نیز در همان استان راه‌اندازی شد یا به عنوان مثال جشنواره خوشنویسی قزوین تعلق گرفت.

جنتی تصریح کرد: با توجه به آن که استان فارس، خاستگاه شعر و ادب است جا دارد که جشنواره بین‌المللی ادبی در فارس راه‌اندازی شود که در مراحل نخست در بُعد ملی و سپس در ابعاد بین‌المللی برگزار شود.

نامگذاری روز هنر در تقویم دیگر موردی بود که وزیر ارشاد از پیگیری آن خبر داد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: