انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۴
دانشگاه ییل سرانجام پروژه انتشار بخش‌هایی از اشعار و داستان های نویسندگان آمریکایی بر روی محصولات کاغذی یک بار مصرف را کلید زد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از آتلانتیک، کتابخانه دانشگاه ییل سرانجام موافقت خود را با انتشار داستان‌های مینیمال، اشعار کوتاه و بخش‌هایی از رمان یا مقاله ادبی  به روی پاکت، لیوان، تمبر و مداد و خودکاری اعلام کرد.

 در این پروژه که از سوی مدیران کتابخانه ییل با عنوان پرورش تفکر نامگذاری شده، قرار است بخش‌هایی از یک رمان، داستان یا یک قطعه شعر روی محصولات کاغذی یک بار مصرف منتشر شود و با هدف افزایش سرانه مطالعه در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

در فاز اول این پروژه بخشی از آثار نویسندگان و شاعرانی چون تونی موریسون، جورج ساندرز، امی تان و جاناتان سافرن در قالب پاکت کاغذی، ساک، تمبر، لیوان، مداد، خودکار و دیگر محصولات کاغذی یک بار مصرف چاپ و در اختیار فروشگاه‌های عرضه محصولات و کالاهای فرهنگی و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای محصولات خوراکی قرار می‌گیرد.

مسئولان اجرای این پروژه امیدوارند بتوانند برای یکی دو دقیقه توجه مردم را به مطالعه آثار ادبی، اشعار، مقالات و داستان‌های نویسندگان و شاعران سرشناس جلب کنند. آنها امیدوارند بتوانند ذهن مخاطبان‌شان را برای دقایقی از شلوغی‌های زندگی رومزه منحرف و به سمت ادبیات و شعر بکشانند.

به گفته سخنگوی کتابخانه ییل، مدیران این کتابخانه امیدوار است در فاز دوم این طرح بخش‌هایی از نسخه‌های خطی و قدیمی خود را نیز برای پیشبرد این پروژه در اختیار مجریان پروژه پرورش تفکر قرار دهد.

کتابخانه ییل با در اختیار گذاشتن مجموعه‌ای بزرگ از آثار ادبی نویسندگان و شاعران آمریکایی قصد دارد توجه عموم مردم را به مطالعه آثار ادبی جلب کند و به این ترتیب خوانندگان و مخاطبان تازه به جمع افراد کتابخوان جامعه اضافه کند.

به اعتقاد کارشناسان ادبی اجرای این پروژه اگر چه به نظر غیرمعمول و  کمی عجیب می‌رسد اما این پروژه یک حرکت غیر معمول برای جذب مخاطبان غیرمعمول برای ادبیات است و می‌تواند موجی جدید در جامعه ادبی این کشور ایجاد کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: