انتشار: ۱۹:۳۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
نخستین نشست کتابخوان با استقبال قابل توجه کتابداران و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از تسنیم، پایین بودن سرانه مطالعه ایرانیان در سال های اخیر یکی از دغدغه ها و معضلات جامعه فرهنگی به شمار می رفته است،  دستگاه ها و نهادهای مختلف هر یک در سال های اخیر کوشیده اند تا سرانه مطالعه را افزایش داده و کتاب را همچون سال های ابتدایی انقلاب اسلامی در میان مخاطبان به عنوان یک نیاز ضروری جا بیاندازند. در رأس همه مسئولان رهبر انقلاب که خود یار دیرین کتاب به شمار می روند، در فرمایشات متعددی جامعه به ویژه جوانان را تشویق به کتابخوانی کرده اند. اما آمارها نشان می دهد که به رغم هم اقدامات انجام شده نتوانسته ایم در عمل به فرمایشات ایشان موفق باشیم.

نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای عمل به فرمایشات رهبری و افزایش سرانه مطالعه در کشور برگزاری نشست های کتابخوان را کلید زده است، نخستین نشست کتاب خوان به عنوان نخستین گام با حضور نویسندگان، کتابداران، خبرنگاران و اساتید دانشگاه برگزار شدو استقبال از آن این امید را ایجاد کرد که این نشست ها بتواند بر خلاف اقدامات گذشته موجی را در کتابخوانی جوانان ایجاد کند.

علیرضا مختار پور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم درسخنان کوتاه خود گفت: این اولین نشست کتاب خوانی است که با همکاری همه اهالی فرهنگ و هنر برگزار می شود. امیدواریم بتوانیم با این کار قدمی در راستای تحقق آرزوی رهبر انقلاب داشته باشیم و کتابخوانی را به یک عادت در میان مردم تبدیل کنیم. ما این کار را شروع کردیم و امیدواریم بقیه نیز ما را کمک کنند و ما از آن ها حمایت خواهیم کرد. هدف ما حمایت از فرهنگ ترویج کتاب و کتاب خوانی است.

یوسف علیخانی نویسنده کتاب «بیوه کشی» نخستین معرف کتاب نشست های کتابخوان در این نشست به معرفی اثر خود پرداخت و گفت:  بیوه کشی که از نمایشگاه کتاب تاکنون به چاپ دوم خود رسیده است به عنوان پر فروش ترین کتاب این روزهای صنعت نشر مطرح است.  خوشحالم که همگی کارگر کلمه هستیم. از لحظه ای که می نویسیم تا زمانی که آن را می خوانیم. خوشحالم که 21 شهر را رفتم و تک به تک به افراد کتاب دادم شماره شان را گرفتم و اعتماد ایجاد کردم. به نظرم اگر بعضی ها کتاب نمی خوانند دلیلش این است که اعتمادشان را از بین بردیم. اگر افراد به من و شما اعتماد کنند همه چیز درست می شود. « بیوه کشی» پر فروش ترین اثر این روز ها است. کار نوشتن این کتاب نزدیک به 3 – 4 سال طول کشید و البته خوشحالم با همان اسمی که 4 سال پیش رسانه ای شد چاپ شد. وقتی که این کتاب را به آقای عبدالرحمان عمادی دادم جمله ای گفت که بسیار جالب بود او به من گفت « باز ضعیف کشی»

وی ادامه داد: بیوه کشی متاسفانه یک رسم دیرینه در برخی مناطق کشور است. البته به این معنا که زن وقتی شوهرش را از دست می داد نباید با کسی ازدواج می کرد و منتظر برادر کوچک شوهر می ایستاد. قصه این کتاب درباره دختری است که مادرش او را با نذر به دنیا آورده است. حکایت عاشقی او و ازدواج او با شوهرش به نام « بزرگ » بخش بعدی داستان است تا این که بزرگ فوت می کند. او را به همین دلیل به اژدر چشم و اژدر مار توصیف می کنند. و در طرف مقابل داستان پسر خاله این خانم حضور دارد که اسم آن اژدر است. هر زمان که سر و کله اژدر پیدا می شود یکی از برادران شوهر او  می میرند.

در ادامه این نشست نیز کتابدارن ، خبرنگاران و کارشناسان این حوزه به معرفی کتاب های خوب پرداختند.

سمیرا نصیری کتابدار نهاد کتابخانه های عمومی کشور به معرفی کتاب «قصه گویی» پرداخت و گفت: این کتاب با رویکرد چگونه از داستان برای کمک به کودکان در رفع مشکلات زندگی بهره ببریم است. نویسنده این کتاب آرتور روشن درمانگر ایرانی الاصل است که در آن کتاب به بیان خاطرات کودکی خود و داستان گویی پدرش و راهکارهایی برای رفع مشکلات کودکان می پردازد. این کتاب در دو بخش که درباره تربیت کودکان و روش های عملی این قصه گویی است. مخاطب این کتاب والدین، روان شناسان و کسانی هستند که با کودک سر وکار دارند.

در ادامه معصومه اکبری نیز کتاب « مربای شیرین» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی را معرفی کرد. این کتاب به انتقاد و خرده گیری از جامعه می پردازد و نثر روان و خلاصه ای دارد اکبری درباره این کتاب گفت: نکته این کتاب ریز بینی و دقت فراوان کودک است. این کتاب توانسته در سال 1999 از کتابخانه مونیخ آلمان به عنوان بهترین کتاب انتخاب شود و یک فیلم سینمایی هم خانم مرضیه برومند براساس آن ساخته است.

مرضیه یگانه فر دیگر کتاب دار این نشست بود که کتاب «چه های کارون» احمد دهقان را معرفی کرد. یگانه فر گفت: این کتاب جایزه بهترین کتاب سال دفاع مقدس را گرفته است و موضوع آن آزاد سازی خرمشهر است که توسط سوره مهر منتشر شده است. شخصیت اصلی کتاب یک جوان لاغر اندام است که با کارهای خود در جبهه توجه همه را جلب می کند. اتفاق شیرین در انتهای این کتاب پیروزی و آزاد سازی خرمشهر است و اتفاق بد کشته شدن عبدل و خانواده اش است. یگانه فر هم چنین کتب رمان «فرشته ها هم عاشق می شوند» را نیز معرفی کرد.

در این قسمت از نشست مختار پور به تشییع پیکر پاک 270 شهید دفاع مقدس در تهران اشاره کرد و گفت : بازگشت این شهیدان هم در آثار هنری و هم در اشعار تاثیر بسیار خوبی داشته است و شاعران و هنرمندان بسیاری در این حوزه هنر نمایی کرده اند. من می خواهم امروز جدید ترین شعر علیرضا قزوه را که درباره این شهدا است بخوانم.

مختار پور که توسط کتابداران به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه ها دیده می شد، از آن ها خواست تا او را به عنوان کسی که علاقه مند کتاب و کتاب خوانی است و در این جلسه مجری است خوانده شود. تکرار این حرف توسط خوانندگان بعدی تشویق حاضران را به همراه داشت.

در ادامه ناصر نقشی، کتابدار به معرفی «در محضر لاهوتیان» پرداخت و گفت: این کتاب راجع به سیر و سلوک عارف بصیر سید جعفر مجتهدی است که آقای محمد علی مجاهدی ( پروانه ) آن را تالیف کردند. در این کتاب داستان خواب ایان و دیدار حضرت علی ( علیه السلام ) ، زندگی در نجف با یک پیرمرد پینه دوز و مکاشفه ی یکی از دوستان ایشان با امام رضا ( علیه السلام ) نقل شده است.

فهیمه فاضلی، کتابدار نیز به معرفی کتاب فرزندان «سیمرغ» نوشته سید علی شاهی پرداخت و گفت: در این کتاب پرنده های اسطوره ای که در شعر و نثر تاریخی ما استفاده شده اند ، در قالب داستان های کوتاه معرفی شده اند . تاین کتاب توسط نشر چشمه منتشر شده است.

علی مصباحی نیز که از کارشناسان فرهنگی نهاد است به معرفی کتاب«روان شناسی تنبلی» پرداخت. در این کتاب روش های مختلف برای فعال تر شدن و و مبارزه با تنبلی به صورت پرسش و پاسخ و به صورتی که خواننده باید عمل کند، آمده است. مصباحی درباره این کتاب گفت: در اکثر کتاب های روان شناسی غربی همواره اعتقادات مسلمانان به عنوان تناقض مطرح می شود، اما در این کتاب یکی از راه های رسیدن به زندگی بهتر اعتقاد به خدا و خلوت کردن با او عنوان می شود.

فاطمه خوانشی هم به معرفی رمان «همسر مسافر زمان» پرداخت. این کتاب روایت یک کتاب دار و همسرش است و در سال 2008 جایزه بهترین کتاب را در انگلستان به خود اختصاص داده است و نزدیک به 2 میلیون و 500 هزار نسخه فروش کرده است.

در هنگامی که خانشی این کتاب را معرفی می کرد ، کتابداران به شدت او را تشویق کردند چرا که کتابی را انتخاب کرده بود که مربوط به زندگی یک کتابدار بود.

در ادامه نوبت به یکی از اصحاب رسانه رسید که کتاب خود را معرفی کند.حمید نور شمسی از خبرنگاران کتاب به معرفی کتاب «نگهبان تاریکی» نوشته مجید قیصری پرداخت.

نور شمسی گفت: مجید قیصری نویسنده ای است که اکثر کتاب های او درباره تاریخ جنگ است . البته او از این نگاه که جنگ تلخ است و یا این که در کتاب فردی تقدیس شود؛ نمی نویسد بلکه از دید حمایتی زندگی به آن نگاه می کند. اتفاق مشترک در بین نویسنده های جنگ بن مایه داستان های قرآنی است. به نظرم این کتاب روایتی هنرمندانه از آیه قرآن «ارجعی الی نفسک...» می باشد.

دکتر وزیر پور نیز که از اساتید کتابداری است به معرفی کتاب «خدمات کتابخانه ای برای کودکان » پرداخت و گفت: اهمیت مطالعه کودک و نوجوان چیزی است که اصلا نباید فروگذار شود. نویسنده این کتاب سه نویسنده از سه ایالت آمریکا است و انجمن ناشران آمریکا آن را چاپ کرده است.

زهرا ابراهیمی و اکرم نادری نیز به معرفی کتاب های «جان جهان » و « یخی که عاشق خورشید شد » پرداختند.حساسیت مختار پور به رعایت زمان توسط کتاب خوانان نیز در نوع خود جالب توجه بود که مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

در بخش انتهایی برنامه حمید رحمتی به معرفی کتاب «آشتی با امام عصر(عج)» پرداخت . در این کتاب دلایل غفلت از امام عصر و توجه به دعا برای حضور سریع تر ایشان مطرح شده است.

مریم امید خدا نیز آخرین سخنران این مراسم بود که کتاب « یک عاشقانه آرام» را معرفی کرد .

نخستین جلسه کتاب خوانی به میزبانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور چشم گیر و حمایت گسترده کتابداران، اصحاب رسانه و مردم به پایان رسید. در حاشیه این نشست خبرنگاران شبکه خبر از افراد مختلف مصاحبه گرفتند و عوامل برنامه خندوانه نیز به تهیه گزارش از این برنامه پرداختند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: