انتشار: ۱۹:۳۴ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶
گفتگو اختصاصی تابناک فرهنگی با پیروز بشر دوست:

کمتر کسی به دنبال ایجاد مفهوم برای درک بهتر موسیقی می رود.

به عنوان اولین سوال مختصری از بیوگرافی خود و چگونگی علاقمندیتان به موسیقی بفرمائید.
پیروز بشردوست هستم و 35 سال سن دارم و حدود 15 سال است که موسیقی را به صورت حرفه ای کار میکنم، از همان کودکی به موسیقی علاقه داشتم و با توجه به تسلطم به زبان انگلیسی موسیقی را از طریق موسسات آموزشی خارجی و داخلی در مهندسی صدا و آهنگسازی الکترونیک بصورت علمی دنبال نمودم . اولین قطعه ی موسیقی رسمی خود را در سال 2008 و با همکاری کمپانی بلوفین آلمان منتشر کردم و تا امروز همچنان فعالیتم در این عرصه ادامه دارد؛ مدتی نیز با رکورد لیبل های خارج از ایران همکاری داشتم و پس از کسب تجربه های مفید و متعدد تصمیم به فعالیت حرفه ای و رسمی خود در داخل ایران گرفتم و و تابستان سال 95 اولین آلبوم رسمی خودم رو با مجوز وزارت ارشاد به اسم جانان منتشر کردم.

مختصری درباره ی نوع موسیقی و سبکی که رائه می دهید بفرمائید و  اینکه آیا نمونه ای از آن قبلاً در ایران و یا خارج از کشور وجود داشته یا خیر؟
در داخل ایران تا آنجایی که من میدانم هیچ نمونه ای وجود نداشته است اما در خارج از ایران را نمیدانم چون من در این سبک موسیقی نواحی ایران را با موسیقی الکترونیک تلفیق کردم و بعید میدانم چنین تلفیقی حتی در خارج از ایران صورت گرفته باشد.

موسیقی نواحی و الکترونیک دو دنیای متفاوت در عرصه موسیقی دارند شما چگونه این دو را به هم نزدیک کردی؟
در آلبوم جانان هسته ی اصلی و احساسی همه ی قطعات از موسیقی نواحی گرفته شده و روح مدرن و ریتم هایی که باعث هیجان میشوند از موسیقی الکترونیک ایجاد می شود ریشه موسیقی نواحی قدیمی تر است و موسیقی الکترونیک امروزی تر و ترکیب این دو می تواند پاسخگوی هر دو سلیقه در مخاطبین باشد.

در  تحقیقاتی که داشتی ساز ایرانی و محلی خاصی بوده که احساس کنی به صورت بین المللی می تواند در موسیقی الکترونیک استفاده شود و یا بالعکس سازی الکترونیکی که امکانات موسیقی نواحی در آن جای بگیرد؟
اصلاً من یکی از بزرگترین آرزوهایم این بوده که تمام سازهای ایرانی را بتوانم در موسیقی الکترونیک استفاده کنم مثلاً  در قطعه «الف» ساز کمانچه و در قطعه «دلی» ساز نی و در قطعه «ای داد» یک مدل کمانچه دیگر همراه با فلوت ایرانی به کار رفته است و قسمت جذابش این است که ما اینجا محدودیت نداریم و در ساز کمانچه لهجه ها مختلف است و این امکان ترکیب سازی های بسیاری رو برای تنظیم های جدید به ما میدهد.

به نظر خودت در آلبوم جانان آبا توانسته ای تعادلی بین موسیقی نواحی و الکترونیک ایجاد کنی یا بخشی بر بخش دیگر غلبه و چربش دارد؟
چون روح موسیقی نواحی در اثر بیشتر است بخش احساسی را بیشتر به عهده میگرد اما به نظرم موسیقی الکترونیک هم توانسته تعادل در اثر ایجاد کند و من از اتفاقی که افتاده راضی هستم.

کمی درباره ی دوستان و همکارانی که در این اثر با شما همکاری کردند بگویید.
محسن شریفیان که کارنامه درخشانی در موسیقی نواحی جنوب کشور دارد و یکی از موفق ترین خواننده ها و نوازنده های ساز نی انبان هست که در موسیقی جنوب کشور می توان از بسیار ایشان استفاده کرد و در قطعه ی «ای داد» هم نوازنده و هم خواننده ی این قطعه بوده. سعید صارمی، امید محرمی زاده نیز از دیگر همکاران خوب من در این آلبوم بودند.

کمی درباه پخش کننده و تهیه کننده اثر توضیح دهید.
تهیه کننده اثر خودم بودم و پخش کننده اثر نشر جوان است که با توجه به حرفه ای بودن و ارتباطاتش در شهر کتاب ها و پردیس های سینمایی و همکاریش با سایت های مجاز فروش کشور باعث شد در زمان پخش اثر این اثر جزء 5 اثر پر فروش کشور در فروش آنلاین آلبوم ها باشد. لازم به توضیح است که آلبوم جانان علاوه بر پخش داخلی به صورت رسمی در بسیاری از فروشگاه های آنلاین دنیا نیز عرضه و به فروش رسید. که این نیز از موفقیت های قابل توجه این اثر به شمار می آید.

کمی درباره ی پروسه ی تولید اثر و اینکه چه مدت طول کشید بفرمائید.
4 سال تولید اثر طول کشید، علت این زمان نسبتاً طولانی این بود که برای شخص من این اثر اثری درونی و حسی بود و هیچ رفرنس و مابه ازایی برای آن وجود نداشت برای همین در ساخت هر قطعه وسواس و مطالعه ی بسیار زیادی داشتم و ملاک حس شخصی خودم بود نه پسند بازار و مخاطب یا زمان پخش بهتر و غیره.

کمی هم درباره ی قطعه ی بسیار شنیدنی توبه و موزیک ویدیویی که امروز با مجوز ارشاد منتشر گردید توضیح دهید.
این کار پس از همکاریم با محسن شریفیان در آلبوم جانان کلید خورد و آنجا به نظرم رسید که از نی انبان می توانیم در موسیقی الکترونیک به خوبی استفاده کنیم و چون طرح موسیقایی اثر کاملاً در ذهنم شکل گرفته بود برای همین از ابتدای کلید کردن تا پایان کار کلاً دو روز کاری یعنی حدود 24 ساعت بیشتر زمان نبرد البته حضور و مشورت های موثر محسن شریفیان در بهتر شدن این قطعه نقش بسازایی داشت.

و گویا قطعه ی توبه با استقبال خوبی هم مواجه شده است.
بله خوشبختانه خیلی استقبال شد و بخصوص در جنوب کشور و شهرهای بوشهر و شیراز کاملاً شناخته شده و مورد توجه است؛ جالب است بدانید که وقتی این قطعه برای اولین بار در کنسرت محسن شریفیان نواخته شد هیجانی در سالن میلاد نمایشگاه به وجود آورد که مجبور شدند پخش این قطعه ی موسیقی را متوقف کنند.

اگر خاطره ی جالبی در مورد فعالیت های حرفه ای خود در عرصه موسیقی دارید برای مخاطبین ما تعریف کنید.
خاطره که فراوان است و جالب ترین آنها این بوده که بارها و بارها در باشگاه های ورزشی در رستوران ها و در سالن هایی که لباس میفروشند و یا در جاهایی که استیکر های حرفه ای موسیقی میفروشند تا کیفیت صدا را تست بگیرند قطعات موسیقی خودم را شنیده ام و از اینکه با مخاطبین این چنین ارتباط برقرار کرده است خوشحال شده ام نکته جالب اینکه بسیار از آنها حتی فکر میکردند که سازنده ی این قطعات خارجی است و بعد از معرفی خودم بسیار تعجب کردند.

بیرون دادن موزیک ویدیو ی یک اثر موسیقایی چه کمکی به فهم بیشتر آن اثر برای مخاطب می کند؟
بستگی به دیدگاه کارگردان آن موزیک ویدیو دارد و اینکه آیا قرار باشد که تصویر و موسیقی هر دو یک معنا را ایفاد کنند یا خیر اما متاسفانه موزیک ویدیوها غالباً به دنبال تبلیغات و فروش بیشتر اثر هستند و کمتر کسی به دنبال ایجاد مفهوم برای درک بهتر موسیقی می رود.

آیا قطعات جدیدی در دست تولید دارید؟
بله سه قطعه ی موسیقی دیگر تولید شده که یکی مرتبط با کردستان، یکی همراه با تار و دیگری نیز باز با همکاری با محسن شریفیان ساخته شده که منتظر مجوزهای مربوطه هستیم تا منتشر گردد.

در پایان اگر صحبتی با مخاطبین خود دارید بفرمائید.
صحبت خاصی نیست و ممنون از همه ی مخاطبین فهیم موسیقی و سپاس که در این مسیر سخت مشوق من بودند.






ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: