انتشار: ۱۴:۴۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۴
لوریس چکناواریان از اجرای کنسرت خود در 16 دی ماه خبر داد؛ وی همچنین ضبط اپرای صادق هدایت را منوط به داشتن بودجه میلیاردی دانست.
دغدغه های لوریس چکناواریان برای اجرای اپرای

لوریس چکناواریان آهنگساز با اعلام این خبر به خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی گفت: قرار است 16 دی ماه با ارکستر موسیقی البرز در برج میلاد به صحنه بروم. در این کنسرت که به عنوان رهبر ارکستر حضور دارم، قطعاتی از آثار خودم اجرا می شود.

این آهنگساز در ادامه از ساخت اپرای صادق هدایت خبر داد و گفت: به‌تازگی اپرای "خودکشی صادق هدایت" را نیز نوشته‌ام. این اپرا برمبنای خودکشی او نوشته شده است. من، برای نگارش این اپرا از برخی آثار هدایت مانند "بوف کور"،"زنده‌به‌گور"و...الهام گرفتم؛ یعنی به مطالعه این داستان‌ها پرداختم و بر اساس آن سناریویی نوشتم و از دل آن یک اپرا استخراج کردم.

چکناواریان همچنین عنوان کرد: صادق هدایت، یک دوست ارمنی داشت که در فرانسه هم  زیاد با یکدیگر ملاقات می‌کردند. او در روز خودکشی با این دوست تماس می‌گیرد و به او می‌گوید: فلان ساعت به منزل من بیا؛ یعنی یک ساعت بعد از خودکشی هدایت. او هم می‌پذیرد و بی‌آنکه از قصد و نیت هدایت باخبر باشد به خانه او می‌رود و درنهایت، با صحنه خودکشی دوستش مواجه می‌شود. مقصود هدایت از این‌که خواسته بود او به خانه‌اش بیاید این بود که بعد از اتمام کار، شیر گاز را ببندد تا خانه منفجر نشود. درواقع، نقطه پایانی اپرای من، ضرباتی است که این دوست برای وارد شدن به خانه هدایت به در می‌زند.

وی ادامه داد: این اپرا در سه صحنه و به مدت یک ساعت اجرا خواهد شد؛البته برای اجرای آن واقعا نمی دانم چه کار کنم؛ زیرا در طول عمر خود کارهای زیادی نوشته‌ام که شاید در زمان حیات من اجرا نشود. ولی اگر هم بشود، خوشحال می‌شوم.

این موسیقیدان اشاره کرد: من شش  اپرا ساخته ام و اگر قرار بود کاری در این عرصه کنم آن را به پایان رسانده ام اما متاسفانه ضبط این آثار مهمتر از نوشتن آن است.

چکناواریان با اشاره به هزینه ضبط آثار ارکسترال در ایران گفت: معمولا هزینه دخل و خرج برای ضبط آثار ارکسترال سنگین جواب نمی دهد؛چرا که نه مردم علاقه ای به خرید آثار کلاسیک دارند و نه اصلا توانایی اقتصادی چنین کاری را دارند.

این رهبر ارکستر درباره مهجوریت اجرای اپرا در ایران و دلایل این روند گفت: اصلی‌ترین دلیلش این است که خواننده کافی در این زمینه نداریم. اگرچه، تصور می‌کنم امروز هنرمندان زن خیلی در عرصه موسیقی فعال هستند. خاطرم هست، دوازده سال پیش زمانی که می‌خواستم اپرای "رستم و سهراب" را اجرا کنم، ممانعت‌هایی وجود داشت که می‌گفتند باید از صدای سه زن به‌جای یک زن در این اثر استفاده کنید و من هم در جواب می‌گفتم: اگر رستم سه زن داشت که دیگر نام تهمینه در شاهنامه نمی‌ماند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: