انتشار: ۱۸:۰۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۴
سیدرضا صائمی
نتیجه ای را که می خواهم در پایان این یاداشت بگیریم همین ابتدا به زبان می آورم. کافیست عادل فردوسی پور را از برنامه نود یا احسان علیخانی را از برنامه ماه عسل حذف کنید آیا این برنامه ها مثل قبل مخاطب خواهد داشت؟

آیا برنامه علی رغم سوژه های جذابشان همچنان جذابیت قبل را خواهد داشت. حالا کاری به ماه عسل نداریم که سوژه های مختلفی دارد و ممکن است یک مخاطب از یک موضوع آن خوشش نیاید.اما برنامه نود که دیگر سوژه اش فوتبال است که در همه جای دنیا یکی ازجذاب ترین سوژه ها واساسا پرطرفدارین گونه ورزشی. با این حال اگر حتی یک شب عادل فردوسی پور مریض شود یا مشکلی برایش پیش بیاید که نتواند سر برنامه برود آیا برنامه نود همان میزان مخاطب را خواهد داشت.

اصلا بگذارید از یک نمونه مصداقی تر سخن بگوییم. آیا برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو اکنون به اندازه زمانی که مرتضی حیدری اجرای آن را به عهده داشت جذاب است. همین وضع را مثلا می توان به برنامه خندوانه و رامبد جوان یا کلاه قرمزی و ایرج طهماسب هم تعمیم دارد. نمونه هایی از این دست به عنوان مصادیق عینی نشان می دهد اعتبار و جذابیت بسیاری از برنامه های تلویزیونی به ویژه برنامه های تاک شویی به اعتبار و جایگاه مجری آن وابسته است و این می تواند از ماهیت خود رسانه هم ناشی شود، بدین معنی که در ساحت رسانه فرم برمحتوی مقدم است و شیوه اجرا از خود سوژه اهمیت بیشتری دارد.

در واقع این برند نام و امضاء یک مجری پای کار است که به آن برنامه اعتبار و محبوبیت می بخشد. نسبت بین برنامه و مجری در ارتباط با برند بودن یا برند شدن البته نسبت پیچیده ای است، بدین معنی که آیا این برنامه است که موجب برند شدن مجری می شود و در واقع مجری اعتبار خود را از برند بودن برنامه می گیرد یا این برند بودن مجری است که به برنامه اعتبار می بخشد. اگرچه هر دو این عوامل مهم است، اما به نظر می رسد در بلند مدت این مجری و برند بودن اوست که برنامه اعتبار می بخشد و به همین دلیل است که باید بگوییم مساله اصلی در برنامه های تاک شویی مجری است. ماهیت این برنامه چون گفت وگو و شیوه ارتباط است، لذا مجری به کانون این کنشمندی بدل شده و عملکرد اوست که در نهایت به ملاک قضاوت مخاطبان درباره برنامه منجر می شود.

مجری ای که هم خوب حرف می زند و هم حرف های خوب حرف می زند نه اینکه مفت حرف نمی زند، اما حرف مفت زیاد می زند در نهایت موجب جذابیت برنامه می شود. خلاقیت، نوآوری و خاص بودن در اجرا در کنار برخی ویژگی های شخصی مثل خوش لباس بودن، فیزیک مناسب، تن صدا و در کل همه عواملی که به مجری وجوه کاریزماتیک می بخشد کمک می کند تا او به برند یک برنامه بدل شود لذا عملکرد مجری فارغ از سوژه و محتوی برنامه در برنامه های تاک شویی اهمیت فراوانی دارد که نباید آن را دست کم گرفت.

مثلا همین ماه عسل قبلا با اجرای مجریان دیگری غیر از احسان علیخانی هم روی آنتن رفت، اما چندان موفق نبود و این نوع اجرای علیخانی بود که ماه عسل را ماه عسل کرد. مجری ویترین یک برنامه تاک شویی است؛ تا زمانی که این ویترین به خوبی و زیبایی چیده نشود نمی تواند مشتری را به خرید و مصرف، ترغیب کند. بر می گردیم به همان ابتدای یاداشت که اتفاقا حرف پایانی این متن نیز هست. برای درک جایگاه مجری کافیست در ذهن خود مجری برنامه های برند تاک شویی را در ذهن خود حذف کنید تا از این فقدان، اهمیت و ضرورت مجری توانمند در موفقیت یک برنامه تاک شویی را باور کنید.


منبع:بانی فیلم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: